Monday, December 8, 2008

SELAMAT HARI RAYA KORBAN

Tidak terlewat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha atau Korban. Pada hari yang mulia ini , marilah kita menghayati penggorbanan besar yang dilakukan oleh nabi Ibrahim a.s dan keluarganya.

Demi mematuhi perintah Allah S.W.T., nabi Ibrahim a.s. telah sanggup berkorban menyemblih putra yang dikasihi.Sementra Siti Hajar telah sanggup berkorban ditinggalkan di tempat yang kering kontang. Menakala, nabi Ismail a.s. ,walaupun masih kecil sanggup dikorbankan demi taat kepada perintah Allah S.W.T. dan ayahandanya, nabi Ibrahim a.s.

Peristiwa penggorbanan nabi Ibrahim a.s.sekeluarga jelas mengajar kita, umat Islam untuk sanggup berkorban apa jua tanpa kira tua atau muda, lelaki atau perempuan demi menegakkan syiar Islam.

Bagi sdra/sdri yang berkesempatan mengerjakan amalan korban lembu,unta, alhamdulillah. Fakir miskin berpeluang menikmati daging korban yang mereka sumbangkan.

Kepada mereka yang tidak berkesempatan merayakan hari yang mulia ini sepenuhnya, usah berduka. Mungkin ada hikmah disebalik kesulitan, keuzuran, keperitan yang dialami. Bersabar, mudah-mudahan Allah akan mengurniakan ganjaran yang setimpal, insyaAllah.

No comments: