Saturday, December 6, 2008

TRAGEDI TANAH RUNTUH DI BUKIT ANTARABANGSA

Kita dikejutkan dengan berita tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pagi ini. Sehingga kini, tiga mayat dijumpai, 15 cedera, 1500 penduduk tidak dapat bekalan eletrik dan antara 3,000 hingga 5,000 penduduk perlu dipindahkan keluar daripada kawasan ini, disamping kemusnahan harta benda yang tidak ternilai. Beginilah penentuan Allah SWT.

Kepada keluarga mangsa, kita ucapkan takziah diatas dugaan Allah SWT yang sungguh berat untuk ditanggung ini.Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Kita doakan semoga mereka yang terlibat diberi kesabaran dan petunjuk agar dapat menerima dan redha dengan ujian yang berat ini. Rasulullah telah bersabda:

"Tiga macam siapa yang mendapatkannya,maka ia telah mencapai kebaikan dunia akhirat: Redha pada qadha dan qadar, sabar atas bala ujian, dan berdoa di waktu senang."(Riwayat Ibn Mas'ud r.a.)

Kepada pihak berwajib, kita berharap agar mereka benar-benar bertegas untuk tidak meluluskan projek-projek perumahan di lereng bukit. Sikap hangat-hangat tahi ayam perlu dihindarkan bagi menggelakkan peristiwa serupa ini berlaku dimasa hadapan.

Renungilah:

Tanah Runtuh
Membawa kehilangan jiwa
Kecederaan , penderitaan
kemusnahan harta benda
Itu semua bala ujian
Yang harus diterima
Dengan redha dan sabar
Rasulullah bersabda
Siapa dapat
Redha pada Qadha dan Qadar
Sabar atas bala ujian
Dan
Berdoa di waktu senang
Maka
Ia telah mencapai
Kebaikan dunia akhirat.

No comments: